XXXI. ROČNÍK FESTIVALU FORFEST CZECH REPUBLIK 2020 19. 6. 2020

 Jiří Mráz – klarinet

Na večerním koncertě v chrámu Jana Křtitele nabídl svůj sólový recitál vynikající klarinetista Jiří Mráz. Byl to neobvyklý zážitek, o to větší, uvědomíme-li si, že celý program byl postaven na skladbách pro jediný melodický nástroj. Mimořádnému hráči též pomohla mimořádně účinná kostelní akustika (s dozvukem přes 5 s). Virtuóz z těchto podmínek vytěžil maximum. Ke každé skladbě si vybral odlišné místo v chrámu pro její provedení, a tak každá skladba přinesla jiný zdrojový akustický efekt, a tudíž byla i tímto způsobem individualizována. Souhrou interpreta a architektury vznikly nevšední zvukové výsledky, které podpořily i úspěch mnohých prováděných skladeb. Oproti tištěnému programu došlo ke změně jejich pořadí i některých autorů. Nejhlouběji zasáhla posluchače kompozice Pavla Nováka Zemka Sedm slov Kristových na kříži. Její procítěná, modálně laděná melodická náplň přináší množství impulzů i emocionálních zastavení, její éterická dynamika pak pohroužení do sebe. Skladba svou kompoziční výbavou nepotřebuje akustickou podporu ani složitý tektonický průběh. Mluví bez jinotajů, prostě a především upřímně.

Klarinetista představil ve skvostném provedení i skladby Zemkových žáků Jiřího Dvořáka a Martina Víznera. Jejich kompozice však pro svoji výpověď široký dozvuk potřebovaly. Posledně jmenovaný autor dokonce v podtitulu své Miniatury uvedl „pro akustický prostor s dozvukem minimálně 5 sekund“. Do svých souzvukově rozkladových efektů však vložil i klarinetová multifonika. Skladbou Jiřího Dvořáka Tři procházky s E. Satiem koncert začínal a její materiálová základna ve starých módech se stala velmi příhodným prostředím pro vstup do hudebního večera v chrámu Páně. Basklarinet zde navíc zněl jako varhanní pedál.

Vedle Zemkovy skladby se zaskvěl klarinetista ještě ve Fantazii Jörga Widmanna, profesora Akademie für Musik v Berlíně. Využití klarinetu v této skladbě je zvukově neobyčejně pestré, hráč chrlil běhy i nečekané zvukové nuance, omračoval strmými intervalovými přechody i dynamickými zvraty. Bohužel u skladeb tohoto typu velmi často chybí to podstatné – obsah. Stalo se to i zde, podobně též u Monologu Zdeňka Adamíka, který měl na koncertě svoji premiéru. Velmi úspěšná mladá skladatelka Jana Vöröšová představila v premiéře svojí skladbu Na hladině. Zaujala její harmonická stránka i celkový sound generovaný za účasti elektronických procesů.

Jiří Mráz se setkal na letošním Forfestu s velkými sympatiemi. Hrál skvěle, ale současně si svůj recitál též moderoval, což přispělo k příjemné atmosféře koncertu.

Věra Šustíková

Příspěvek byl publikován v rubrice Reference. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.